I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Fundacja nosi nazwę: Fundacja „NON LICET” Pomoc Ofiarom Przemocy w Rodzinie.
- Fundacja „NON LICET” Pomoc Ofiarom Przemocy w Rodzinie zwana dalej „Fundacją” ustanowiona została przez:
- Elżbietę Łukacką
- Małgorzatę Makarczuk – Kłos
będących założycielami Fundacji w dniu 2 czerwca 1995 roku aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej we Wrocławiu przy ulicy Podwale 28, przed notariuszem Romualdem Borzemskim (Repertorium A nr 3328/95)
- Fundacja posiada osobowość prawną i działa poprzez ustanowione w statucie organy.
§2
Fundacja działa na podstawie Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o Fundacjach (tekst jednolity Dz.U. z 1991r. nr 46 poz. 203). Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 kwietnia 1984r. w sprawie prowadzenia rejestru fundacji (Dz.U. nr 24 z 1984r. poz.139), oraz Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96 poz.873) oraz niniejszego statutu.
§3
Fundację powołano na czas nieokreślony.
§4
- Siedzibą Fundacji jest miasto Wrocław.
- Fundacja prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jak również poza granicami- z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa.
- Fundacja posiada prawo powoływania ośrodków, zakładów, biur, oddziałów, filii w kraju i za granicą.
§5
Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę. Pieczęć może ponadto zawierać znak Fundacji.
§6
Nadzór nad fundacją sprawuje Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
§7
Fundacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o zbliżonych celach działania.
II. CELE I ZASADY DZIAŁANIA
§8
Celem Fundacji jest:
- Wszechstronna pomoc osobom pozostającym w sytuacji kryzysowej w tym osobom doświadczającym przemocy w rodzinie.
- Podejmowanie działań na rzecz wielokierunkowego rozwoju dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
- Pomoc merytoryczna i doradztwo we wszystkich dziedzinach dotyczących osób pozostających w kryzysie.
- Wszechstronna pomoc we wszystkich dziedzinach dotyczących osób pozostających w sytuacji adaptacyjnej w tym repatriantów, cudzoziemców, uchodźców, mniejszości narodowych.
- Informowanie opinii publicznej o problemach związanych z sytuacją kryzysową w tym przemocy w rodzinach, dysfunkcją i adaptacją oraz tworzenie klimatu społecznego, sprzyjającego podejmowaniu działań na rzecz tych rodzin.
- Edukacja społeczna w tym edukacja grup zawodowych w zakresie problemów związanych z sytuacją kryzysową, dysfunkcją i adaptacją.
§9
Fundacja prowadzi działalność w zakresie sfery zadań publicznych i jest skierowana do ogółu społeczności, a w szczególności do osób pozostających w trudnej sytuacji rodzinnej i życiowej.
§10
Fundacja realizuje swe cele w szczególności przez:
- Udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej.
- Powołanie i prowadzenie hosteli, domów, mieszkań chronionych, przedszkoli terapeutycznych, klubów dziecięcych.
- Zorganizowanie i prowadzenie punktów bezpłatnego żywienia.
- Gromadzenie informacji o osobach potrzebujących pomocy.
- Podejmowanie działań profilaktycznych, interwencyjnych, terapeutycznych i edukacyjnych na rzecz osób i rodzin pozostających w sytuacjach kryzysowych i adaptacyjnych.
- Prowadzenie poradnictwa rodzinnego oraz edukacji dla osób i rodzin dysfunkcyjnych, zagrożonych wykluczeniem społecznym m.in. uzależnionych, bezrobotnych, bezdomnych, ubogich.
- Podejmowanie działań na rzecz promowania i ochrony praw człowieka także repatriantów, cudzoziemców, mniejszości narodowych i uchodźców przebywających na terenie RP.
- Podejmowanie działań w dziedzinie kultury i edukacji na rzecz rodzin dysfunkcyjnych, znajdujących się w sytuacji kryzysowych, adaptacyjnych.
- Organizowanie i prowadzenie Ośrodków Interwencji Kryzysowej, tworzenie grup terapeutycznych, rozwoju osobistego, samopomocy i wsparcia na terenie Polski.
- Współpraca z instytucjami pomocy społecznej, władzami lokalnymi, służbą zdrowia, organami wymiaru sprawiedliwości, organizacjami społecznymi i innymi podmiotami.
- Propagowanie w środkach masowego przekazu wiedzy o problemach osób znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej i życiowej.
- Prowadzenie szkoleń, warsztatów, konferencji, seminariów m.in. dla:
- klientów Fundacji,
- organizacji pozarządowych,
- pracowników pomocy społecznej,
- policji,
- służby zdrowia,
- grup zawodowych,
- oraz innych podmiotów.
- Podejmowanie działań na rzecz wielokierunkowego rozwoju dzieci i młodzieży (organizowanie świetlic, przedszkoli, klubów, kolonii, wycieczek i innych form opieki, rekreacji i wypoczynku).
- Opracowywanie, publikowanie i dystrybucja materiałów edukacyjnych, informacyjnych, promocyjnych.
§11
Wszelkie działania prowadzone przez Fundację mogą mieć formę odpłatną lub nieodpłatną.
§12
Dotacje, darowizny, spadki i zapisy zostają przeznaczone na zaspokojenie wszystkich potrzeb fundacji, jeżeli ich ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
III. MAJĄTEK FUNDACJI
§13
Początkowy majątek fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 200 zł(słownie: dwieście złotych) tj. 2 mln starych złotych wniesiony przez fundatorów.
§14
Dochodami Fundacji są:
- Fundusze pieniężne i środki rzeczowe pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów otrzymywanych zarówno z terenu Polski jak i zagranicy,
- Dochody ze zbiórek i imprez publicznych,
- Odsetki bankowe od lokaty kapitału w banku,
- Majątek ruchomy i nieruchomości.
§15
Majątkiem Fundacji zarządza jej Zarząd.
§16
Fundacja prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną. Nie prowadzi odpłatnej działalności i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności. Prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. Dochody z odpłatnej działalności Fundacji są przeznaczone wyłącznie na działalność statutową oraz pokrycie kosztów utrzymania.
§17
Fundacja nie udziela pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
§18
Fundacja nie przekazuje swojego majątku na rzecz członków jej organów, pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach..
§19
Fundacja nie wykorzystuje majątku na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji.
§20
Fundacja nie dokonuje zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
IV. ORGANIZACJA FUNDACJI
§21
Organami fundacji są:
- Kolegium Fundatorów
- Zarząd Fundacji
- Komisja Rewizyjna
§22
- W skład Kolegium Fundatorów wchodzą Fundatorzy. W miejsce zmarłych Fundatorów wchodzą osoby uprawnione do dziedziczenia po Nich.
- Do Kompetencji Fundatorów należy:
- Ustalenie statutu Fundacji i jego zmiana.
- Wytyczenie głównych kierunków działania Fundacji.
- Powoływanie i odwoływanie Zarządu.
- Zatwierdzanie bilansów oraz udzielanie absolutorium Zarządowi Fundacji.
- Zatwierdzanie wieloletnich programów i rocznych planów oraz sprawozdań z ich realizacji.
- Uchwalanie regulaminów wewnętrznych.
- Powoływanie Komisji Rewizyjnej.
§23
- Uchwały Kolegium Fundatorów zapadają zwykłą większością głosów.
- Posiedzenie Kolegium Fundatorów odbywa się nie rzadziej niż raz na rok.
- O dokładnym terminie, miejscu i porządku obrad Kolegium Fundatorów, Zarząd Fundacji zawiadamia fundatorów na piśmie, co najmniej 21 (dwadzieścia jeden) dni przed terminem posiedzenia.
- Jeżeli wszyscy członkowie Kolegium Fundatorów są obecni na posiedzeniu może ono podjąć uchwałę i bez formalnego zwołania, jeżeli nikt z obecnych nie wniesie sprzeciwu, ani co do odbycia posiedzenia, ani co do postawienia poszczególnych spraw na porządku obrad.
§24
Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje Fundator określony w §1 statutu
§25
Zarząd Fundacji składa się z 2 do 3 członków Zarządu w tym Prezesa i Wiceprezesa.
§26
- Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji pod nadzorem Kolegium Fundatorów, Komisji Rewizyjnej.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w razie niemożności podjęcia uchwały głos prezesa zarządu Fundacji liczy się podwójnie.
- Członkostwo ustaje w przypadku rezygnacji, śmierci lub odwołania.
- Kolegium Fundatorów może ustalić że prezes i inni członkowie Zarządu w zależności od potrzeb mogą pełnić swoje funkcje za wynagrodzeniem na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia bądź umowy o dzieło.
- Zarząd Fundacji ustala wielkość zatrudnienia i wysokość środków na wynagrodzenie dla pracowników Fundacji.
- W sprawach ze stosunku pracy prezes Zarządu pełni funkcję kierownika zakładu pracy.
§27
- Kolegium Fundatorów powołuje Komisję Rewizyjną w liczbie 3 osób.
- Komisja Rewizyjna jest statutowym kolegialnym organem nadzoru i kontroli odrębnym od organu zarządzającego i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
- Członkostwo w Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek rezygnacji śmierci lub odwołania przez Fundatora.
- Komisja Rewizyjna kontroluje prace Zarządu pod względem finansów zgodności działań z postanowieniami statutu.
- Kontrola finansowa jest przeprowadzana nie rzadziej niż raz na rok.
- Komisja Rewizyjna zgłasza wniosek o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Pełną obsługę prac Komisji Rewizyjnej i powiadamianie o obradach zapewnia Kolegium Fundatorów.
§28
Zmiana statutu w tym celów statutowych może nastąpić w drodze jednomyślnej uchwały w obecności wszystkich członków Kolegium Fundatorów.
§29
Uchwałę w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Kolegium Fundatorów jednomyślnie
§30
Oświadczenie woli w imieniu Fundacji składa dwóch członków Zarządu łącznie w tym prezes lub wiceprezes.
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§31
Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacji może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach, na warunkach określonych umową obu fundacji.
§32
Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie do dnia 31 marca sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.
§33
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez Sąd Rejestrowy we Wrocławiu.
Rejestry
Krajowy Rejestr Sądowy – nr KRS: 0000067724
Główny Urząd Statystyczny – nr REGON: 930938373
Urząd Skarbowy – nr NIP: 897-13-79-354
Numer konta Fundacji
Nr konta: Alior Bank SA 45 2490 0005 0000 4530 9931 6699